Similarly, Lightoller claim that steerage passengers hadn't been restrained from going up to lifeboats made it easier for the Senators to later minimize the testimony of those who said they had been held hack, briefly. Lightoller defended White Star precautions and practices, noting that the number of lifeboats on the Titanic followed the letter of British shipping regulations (though they hadn't kept up with the rapidly expanding capacity of passenger liners). Lightoller said he underfilled lifeboats because he didn't think the ship's davits could handle the weight of full boats during lowering. And he recounted that he didn't leave the ship; rather, the ship left him. He was sucked underwater against a funnel before swimming to an overturned, "collapsible" lifeboat (so-called because of a collapsible canvas screen).
... SENATOR SMITH: When did you go aboard the Titanic?
MR. LIGHTOLLER: In Belfast.
SENATOR SMITH: When?
MR. LIGHTOLLER: March 19 or 20.
SENATOR SMITH: Did you make the so-called trial trips?
MR. LIGHTOLLER: Yes, sir.
SENATOR SMITH: Of what did they consist?
MR. LIGHTOLLER: Turning circles and adjusting compasses.
SENATOR SMITH: In what waters?
MR. LIGHTOLLER: Belfast Lough. . . .
SENATOR SMITH: From the time you boarded the Titanic dit you at any time encounter any rough weather?
MR. LIGHTOLLER: No, sir.
SENATOR SMITH: You were always in smooth water, so called?
MR. LIGHTOLLER: Yes, sir.
SENATOR SMITH: Does that include up to the time of this collision?
MR. LIGHTOLLER: Yes, sir.
SENATOR SMITH: Of what do these trial tests consist?
MR. LIGHTOLLER: Turning circles.
SENATOR SMITH: I wish you would describe that a little more fully. Under what head of steam and how fast would the boat be moving?
MR. LIGHTOLLER: Under various speeds. SENATOR SMITH: In how large a radius would these circles be made?
MR. LIGHTOLLER: Turning circles consists of seeing in who space the ship will turn under certain helms with the engines at various speeds.
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Similairement, M. Lightoller prétend que les passagers de 3ème classe n’ont pas été empêchés de monter à bord des canots de sauvetage, ce qui a permis aux sénateurs de minimiser plus tard le témoignage de ceux qui ont dit avoir été tenus à l’écart, brièvement. M. Lightoller défendit les précautions et les pratiques de White Star, notant que le nombre d’embarcations de sauvetage à bord du Titanic respectait à la lettre les règlements de navigation britanniques (bien qu’ils n’aient pas suivi l’augmentation rapide de la capacité des paquebots). M. Lightoller a dit qu’il avait sous-rempli les embarcations de sauvetage parce qu’il ne pensait pas que les bossoirs du navire pouvaient supporter le poids des embarcations pleines pendant la descente. Et il raconta qu’il n’avait pas quitté le navire, mais plutôt le navire qui l’avait quitté. Il a été aspiré sous l’eau contre une cheminée avant de nager vers une embarcation de sauvetage "pliable" (soi-disant à cause de la toile pliable).
... LE SÉNATEUR SMITH : Quand êtes-vous monté à bord du Titanic?
M. LIGHTOLLER : À Belfast.
LE SÉNATEUR SMITH : Quand?
M. LIGHTOLLER : Le 19 ou le 20 mars.
LE SÉNATEUR SMITH : Avez-vous fait les prétendus voyages d’essai?
M. LIGHTOLLER : Oui, monsieur.
LE SÉNATEUR SMITH : En quoi consistaient-ils?
M. LIGHTOLLER : Tourner des cercles et ajuster des boussoles.
LE SÉNATEUR SMITH : Dans quelles eaux?
M. LIGHTOLLER : Belfast Lough [...]
LE SÉNATEUR SMITH : À partir du moment où vous êtes monté à bord du Titanic, avez-vous rencontré des conditions météorologiques difficiles?
M. LIGHTOLLER : Non, monsieur.
LE SÉNATEUR SMITH : Vous étiez toujours en eau douce, comme on dit?
M. LIGHTOLLER : Oui, monsieur.
LE SÉNATEUR SMITH : Est-ce que cela comprend jusqu’à l’heure de la collision?
M. LIGHTOLLER : Oui, monsieur.
LE SÉNATEUR SMITH : En quoi consistent ces essais?
M. LIGHTOLLER : Des cercles de virage.
LE SÉNATEUR SMITH : J’aimerais que vous décriviez cela un peu plus en détail. Sous quelle direction et à quelle vitesse le bateau se déplacerait-il?
M. LIGHTOLLER : À différentes vitesses.
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